לימודי אנגלית מדוברת

חלומו של כל ישראלי הוא לדבר אנגלית בשטף ובביטחון, ברמת שפת אם. על מנת להגיע למטרה זו באופן היעיל ביותר, עלינו לדמות את תהליכי הלמידה שחווה דובר אנגלית כשפת אם. כפי שמחקרים רבים גילו עד היום, תהליכים אלו חשובים ביותר ברכישת שפה:

  • דוברי אנגלית כשפת אם נחשפים לכמות אדירה של שמע מאז היותם תינוקות, וסופגים כמות גדולה של תבניות שפה. כתוצאה מכך מתפתחת התופעה של "שמיעת המילים והמשפטים בראש" כפי שאנו חווים בעברית.
  • תינוקות וילדים שגדלים בארץ דוברת אנגלית לומדים כמות גדולה של אוצר מילים כגון פעלים, שמות עצם ותארים דרך ביצוע הוראות שניתנות להם ע"י הוריהם כגון:
    Go to your room\get dressed \ sit down and have your lunch \put your food in the large box \ turn off the lights \ sit on the big chair
    באופן זה השפה הופכת להיות חלק אמתי מהם, מההוויה שלהם, מההבנה שלהם והם יודעים אותה באופן אינטואטיבי ומיידי
  • מבחינה לשונית, דפוסי השפה המורכבים יותר, למעשה מבוססים על דפוסי השפה הפשוטים האלו, ורכישת בסיס איתן בדרך זו, מאפשרת התפתחות תקינה של השפה בשלב מתקדם יותר.
  • דוברי אנגלית כשפת אם קודם כל מפתחים הבנה של השפה דרך שמע, מתחילים לדבר לאחר רכישת מספיק תבניות שפה ובטחון בהבנה ורק אז מתחילים ללמוד את האיי בי סי ולתרגל קריאה ובסופו של דבר הבעה בכתב. (בדיוק כפי שאנו עושים בעברית למעשה) משום מה, הגישה בישראל איננה תואמת לשלבים טבעיים אלו, ונכפה על התלמיד הישראלי קודם כל ללמוד את האיי בי סי, אחר כך איך לקרוא ולכתוב, ולעתים קרובות הוא בקושי יבלה 5% מזמנו בתרגול המטלות הקריטיות של הקשבה ודיבור במשך 12 שנות לימודיו בביה"ס היסודי והתיכון. עובדה זו יוצרת מצב מעוות ובעייתי בו התלמיד איננו מסוגל באמת להבין מה אומרים לו, או לדבר בשפה האנגלית, למרות צבירה גדולה של אוצר מילים לעתים קרובות. ( הישג שלעתים קרובות עולה לו במאמצים רבים, מועקה נפשית לא מבוטלת ממטלות לא נעימות כגון הכתבות, ובלבול ולחץ נפשי כתוצאה מהיפוך השלבים המוזכרים מעלה)
  • דוברי אנגלית כשפת אם לומדים אנגלית דרך תוכן מעניין, דינאמי, שמדבר אל עולמם האישי כגון משחקי מחשב, סרטים, סדרות טלוויזיה, מוסיקה, שיחות מעניינות עם חברים, קריאת מגזינים, והקשבה לתוכניות רדיו. עבור אמריקאי או בריטי, למידת השפה איננה מטלה מעיקה רוב הזמן אלא חוויה מרתקת שגורמת לו לפתח את כישוריו בשפה בהנאה וללא הרבה מאמץ מודע.
  • אדם דובר אנגלית כשפת אם מבלה את רוב זמנו בתרגול המיומנויות של דיבור והקשבה, ולא בקריאה וכתיבה. אם אנחנו רוצים להשתפר בהבנה ודיבור, עלינו לבלות את מירב זמנינו בתרגול מיומנויות אלו… ולא בתרגול קריאת טקסטים ומענה על שאלות הבנת הנקרא.

שיטת הלימוד בברייט אינגליש מבוססת על הנחת היסוד, שהדרך הטובה ביותר ללמוד אנגלית היא באופן שבו כל שפה נלמדת, דרך לימוד חוויתי ומשמעותי שקשור לעולמו של התלמיד, וזאת באמצעות תוכן מעניין כגון סרטים, סדרות טלוויזיה, שירים, מגזינים המאפשר לו ללמוד את השפה האנגלית באופן טבעי ולקדם את יכולותיו בהנאה, בקלות ובמהירות.

במשך הקורס תוכלו להבחין שהמורים משתמשים בכלים הבאים בהתאם לנקודות שהוזכרו מעלה :

  • (ALT (Audio Language Teaching לאורך כל הקורס ייחשף התלמיד לכמויות שמע גדולות דרך ספרוני שמע, שמחולקים לפי רמה, אותם יתרגל בבית לאורך כל משך הקורס.
    (לדוגמה, תלמיד ברמת מתחילים יקבל ספרוני שמע המכילים 50-100 מילה, ובסוף הקורס כבר יעבוד על ספרונים בני 300 מילה כשהמטרה היא לעלות ברמות הספרונים ולהגדיל את אוצר המילים משמעותית דרך הקשבה מרובה)
  • ברמת מתחילים-בינוני תחתון בעיקר, יעבדו התלמידים בעיקר בשיטת טי. פי. אר.
    (TPR (Total Physical Response
    ע"י ביצוע פעולות בהוראת המורה והתבוננות בתלמידים אחרים מבצעים פעולות, הופכת השפה האנגלית לחלק ממשי מהבנתו של התלמיד והוא רוכש אוצר מילים רב של פעלים, שמות עצם, תארים, ומילות יחס חשובות. שיטה זו מדמה את שלבי הלמידה הראשונים שחווה דובר אנגלית כשפת אם, בהם הוא רוכש בסיס איתן וחזק שהופך את הידע בשפה למשהו אינטואטיבי, אוטומטי וטבעי.
  • על מנת לתרגל דיבור באופן מקסימלי, נשתמש בשיטת סי. אל. טי. שעליה מבוסס ספר הלימוד.
    ( (CLT (Communicative Language Teaching)
    התלמיד יתרגל דיאלוגים רבים, בסיטואציות שונות, וילמד איך לדבר על עצמו בהקשר של חייו הפרטיים והמקצועיים ויפתח בטחון ושטף דיבור בשפה האנגלית ככל האפשר. המורה ילמד את התלמידים ביטויים שימושיים רבים שיאפשרו להם להישמע טבעיים כשהם משתמשים בשפה. דוגמא טובה היא ביטויים שימושיים לשיחת טלפון:

I know. We should do it more often, by the way, are you still seeing that nice guy from Boston? Brian, wasn't it?
OK, don't want to keep you. Oh, one more thing, you're coming home for Thanks Giving right?!
What a shame! You know you should get out more, Lily. It's not good to …

  1. אנחנו צריכים לעשות את זה לעתים קרובות יותר – We should do it more often
  2. אני לא רוצה לעכב אותך – Don’t want to keep you
  3. רק עוד דבר אחרון \ רק עוד משהו – Oh, one more thing
  4. אוי, כמה חבל! – What a shame!
  5. דרך אגב – By the way

לאורך כל פעילויות אלו, יספק המורה פידבק רציף בעל פה ובכתב באמצעות קובץ וורד, שישלח בסוף כל שיעור לתלמידים על מנת שיוכלו לעבור על הטעויות שעשו תוך כדי הדיבור וללמוד מהן.

  • על מנת ללמוד שימוש נכון בשפה מבחינה דקדוקית נעבוד בשיעור בשיטת TBL
    (TBL – Task Based Learning)
    המורה יתרגל עם התלמידים מטלות חשובות כגון: איך להכיר מישהו, שדורשות מן התלמיד לדעת איך לשאול שאלה בהווה\עבר\עתיד. בהקשר מטלה זו, ילמדו הזמנים בדקדוק האנגלי, והתלמידים ילמדו לדוגמה מתי נכון להגיד כל אחד מן המבנים הבאים, ואיך להבדיל ביניהם:

Where do you live? I live in…
Where are you living? I’m living in…
Where have you lived? I have lived in…
Where did you live? I lived in…

באופן זה, למידת הדקדוק הופכת טבעית, ולתלמיד הקשר אמיתי למתי ואיך מבנים אלו משומשים באופן יומיומי בתקשורת בשפה האנגלית.

באמצעות כלים אלו נגיע לשלב בו נדבר אנגלית באופן שוטף ובבטחון, בצורה טבעית ואוטומטית מבלי לחשוב יותר מדי על התהליכים השונים שהינם חלק ממטלת הדיבור, כפי שאנחנו עושים כאשר אנחנו נוהגים ברכב, רוכבים על אופניים או מנגנים על גיטרה.

מידע נוסף לימודי אנגלית עמוד הבית

מאמרים נבחרים

גולש יקר, מתחת תוכל למצוא תשובה לשאלות חשובות כגון:

  • מה היא הדרך הטובה ביותר ללמוד אנגלית?
  • מה ההבדל בין אנגלית עסקית לאנגלית מדוברת?
  • מה עלינו לעשות על מנת לשפר את שטף הדיבור והביטחון באנגלית ?
  • איך לכתוב את המייל המושלם?
  • מה המפתח ללימוד אפקטיבי?

לימוד אנגלית מדוברת

איך פשוט פותחים את הפה ומדברים אנגלית? בכתבה זו תגלו מה בדיוק צריך לעשות כדי להשתפר בתחום הזה, ומהר!

לימוד אנגלית עסקית

איך נשפר את האנגלית העסקית שלנו ונסתדר בחברה דוברת אנגלית? המפתח לשיפור אנגלית עסקית, ולמה חשוב לשים לב כשבוחרים קורס.

כתיבת מייל באנגלית

איך לכתוב את המייל המושלם? אספנו בשבילכם כמה טיפים חשובים וקווים מנחים שיעזרו לכם לשפר את המיומנות החשובה הזו.

לימודי אנגלית חוויתיים

מה הקשר בין הנאה וחוויה לבין למידה אפקטיבית? למטה תוכלו לגלות את התשובה לשאלה זו ומה היא גישת הלימוד במרכז אצלנו.